De ‘gewone’ fiets voor elke jongere: een solide basis voor een fit en gezond leven
Je ziet hem steeds meer in het straatbeeld: de fatbike. De Beweegalliantie, waar ook sportartsen bij zijn aangesloten, doet een krachtig pleidooi voor de minimumleeftijd van 16 jaar voor deze fiets. Vandaag publiceert de alliantie een opinieartikel in het AD.

Op dinsdag 11 februari is er een debat in de Tweede Kamer over de fatbike. Minister Madlener gaf eerder aan niet van plan te zijn beperkende maatregelen te treffen en ook geen minimumleeftijd voor het rijden op een e-bike of fatbike. De Beweegalliantie pleit voor een minimumleeftijd van 16 jaar, in het belang van voldoende bewegen en de strijd tegen overgewicht.
Aantal beweegminuten drastisch gedaald
Jongeren halen van oudsher een groot deel van hun dagelijkse lichaamsbeweging uit fietsen naar school. Op dat vlak ziet de Alliantie een alarmerende trend. Tussen 2019 en 2022 zijn jongeren van 12 tot 17 jaar 50 minuten per week minder gaan fietsen. Ze fietsen nog even vaak naar school, maar het totale aantal beweegminuten is drastisch gedaald. Dit is te verklaren door de explosieve toename van e-bikegebruik onder jongeren in de laatste jaren. Nog geen 40 procent van deze groep haalt überhaupt de minimale beweegrichtlijnen. Dit is het laagste percentage van alle leeftijdsgroepen.
E-bike bedreiging voor volksgezondheid
De basis voor een beweegrijk en gezond leven wordt daarmee nog brozer dan deze al was. Recent publiceerde het RIVM berichten over een toekomst met een verontrustende toename van overgewicht, vooral onder jongeren. In dat licht is de opmars van de e-bike onder jongeren een serieuze bedreiging voor de volksgezondheid. Als alle jongeren dagelijks op een gewone fiets naar school gaan, draagt dat enorm bij aan een fit en vitaal leven. En het is nog veiliger ook.