• Snel herstel met onze oefeningen
  • Trainingsprogramma’s op maat
  • Betrouwbare informatie van de sportzorgprofessional

Onderzoek: Veel mensen onderschatten risico op huidkanker

Hoewel veel mensen zich bewust zijn van de gevaren van onbeschermde blootstelling aan de zon, zoals het ontstaan van huidkanker, leidt dit niet altijd tot het juiste gedrag om zich hiertegen te beschermen. Onder meer buitensporters lopen hierdoor een verhoogd risico.

Tekst gaat onder de afbeelding verder
Onderzoek: Veel mensen onderschatten risico op huidkanker

In 2024 heeft het Huidfonds, in samenwerking met de Universiteit van Maastricht, onderzocht hoe goed Nederlanders op de hoogte zijn van zonveilig gedrag en in hoeverre ze dit ook daadwerkelijk toepassen. 

Zie ook: Vereniging voor Sportgeneeskunde ondertekent 'Zonvenant' 

'Mij overkomt het niet'

Driekwart van de ondervraagden geeft aan het (zeer) erg te vinden om huidkanker te krijgen. Toch is er een opvallende kloof tussen kennis en gedrag. Zo denkt 54 procent dat de kans op huidkanker groot is bij onvoldoende bescherming, maar voelt slechts 34 procent zich daadwerkelijk kwetsbaar. Dit wijst op een psychologische drempel: veel mensen denken onbewust ‘mij overkomt het niet’.

Lees meer over de effecten van zonnestraling

Zonbescherming nog niet vanzelfsprekend

Opvallend is ook dat veel mensen onvoldoende weten over de zonkracht. Maar liefst 69 procent weet niet dat de zon op een koele dag net zo sterk kan zijn als op een warme dag. Daarnaast is 45 procent zich er niet van bewust dat de zonkracht in het voorjaar net zo intens kan zijn als in de zomer. Dit kan bij sporters leiden tot onderschatting van het risico, zeker bij trainingen of wedstrijden in de buitenlucht. Nu het zonseizoen snel dichterbij komt, is het tijd om je voor te bereiden. Vanaf april kan de zonkracht al 3 of hoger zijn en vanaf dat moment is zonbescherming, zoals insmeren met zonnebrandcrème, noodzakelijk. 

Nieuwe campagne in 2025

Om de kennis en het bewustzijn over zonveilig gedrag te vergroten, lanceert het Huidfonds in 2025 een nieuwe campagne. Naast het dichten van kennishiaten richt de campagne zich vooral op het verhogen van de risicoperceptie en het stimuleren van eenvoudige beschermingsmaatregelen: Weren, Kleren en Smeren. 

Lees het verhaal van surfer Peter, die een melanoom heeft.


Zoek een sportzorgprofessional